Полицька громада

Рівненська область, Вараський район

ВЗАЄМИНИ З ОДНОЛІТКАМИ СЕРЕД ДОШКІЛЬНЯТ

Дата: 18.09.2023 12:01
Кількість переглядів: 135

   У ранньому дитинстві для дітей вкрай важливо навчитися взаємодіяти з однолітками. Ці навички мають величезне значення для їх соціальної адаптації та подальшого розвитку в старшому віці. Батьки повинні заохочувати спілкування дитини з однолітками і втручатися тільки тоді, коли ситуація виходить з-під контролю.

Освітня програма для дитячих садків спрямована на те, щоб розвинути у дітей цінні навички, які допоможуть їм краще спілкуватися з однолітками. Програма заснована на ігровій діяльності, у ході якої діти, наприклад, розуміють, як добре грати з однолітками і спілкуватися з ними. Під час ігор діти вчаться контролювати почуття агресії і вирішувати проблеми, які можуть виникати в різних соціальних ситуаціях.

Зокрема, у дитячому садку дитина:

- здобуває соціальні навички (за допомогою історій, малюнків, розігрування різних ситуацій з використанням ляльок тощо) і вчиться практикувати їх (у ході рольових ігор). Дитина також навчається, як вести себе в різних соціальних ситуаціях (наприклад, ділитися іграшками, вибачатися тощо);

- вчиться тому, як ініціювати гру з однолітками, ставити питання і підтримувати однолітків;

- отримує цінний досвід позитивної взаємодії з однолітками.

Вихователь забезпечує таку взаємодію і надає можливості для гри.

Розвиток таких навичок допомагає дітям заводити друзів і легко вливатися в компанії однолітків. Це стає дуже важливим, коли дитина йде в школу.

Наскільки це важливо?

Взаємини з однолітками в ранньому дитинстві мають велике значення для психосоціальної адаптації дитини в дитячому саду і в майбутньому - під час навчання в школі. Досвід групових ігор і дружніх відносин допомагають їй розвивати нові соціальні навички, засвоювати соціальні норми і правила, пов'язані з міжособистісними відносинами. Це дуже важливо, адже найчастіше дитина спілкується з однолітками і поза дитячим садком або школою. Крім того, у багатьох дітей є брати або сестри з невеликою різницею у віці. Так чи інакше, практично кожна дитина щодня спілкується з однолітками.

До чотирьох років у більшості дітей з'являється кращий друг або подруга, і вони починають розуміти, хто з однолітків їм подобається, а хто - ні. Однак від 5 до 10% відчувають труднощі у стосунках з однолітками, які можуть їх не приймати або знущатися над ними. Проблеми з однолітками в ранньому віці можуть негативно позначитися на соціальному й емоційному розвитку дитини в майбутньому. Чим раніше батьки або вихователь зроблять певні кроки для вирішення цієї проблеми, тим краще.

Що вже відомо вченим?

У перші два роки життя дитина розвиває ряд емоційних, когнітивних і поведінкових навичок, які допомагають їй розвивати позитивні взаємини з однолітками. До них відносяться спільна увага, емоційна регуляція, вміння стримувати емоції, імітація дій іншої людини, розуміння причинно-наслідкових зв'язків і мовні навички. На взаємини з однолітками також можуть впливати зовнішні (наприклад, взаємини дитини з батьками, культурні чи соціально-економічні особливості її сім'ї) або внутрішні чинники (наприклад, порушення фізичного, психічного розвитку, розлади поведінки тощо).

Причини труднощів у взаєминах з однолітками

Діти, які страждають від перерахованих вище порушень розвитку, як правило, менш успішні в спілкуванні, ніж їх однолітки. Наприклад, діти зі слаборозвиненими комунікативними, соціальними навичками або зі слаборозвиненою моторикою часто виявляють неадекватну (наприклад, агресивну) поведінку і менше взаємодіють з однолітками. Відповідно, і однолітки рідше беруть їх у свою компанію.

Навіть у дітей, які не мають ніяких порушень, можуть виникати труднощі у взаєминах з однолітками. Це пов'язано, перш за все, з їх поведінкою. Агресивні, гіперактивні або, навпаки, замкнуті діти часто стикаються з тим, що однолітки їх не приймають.

Агресивна поведінка може впливати на взаємини з однолітками в більшій чи меншій мірі в залежності від статі, віку і особливостей групи однолітків.

Наприклад, дитину, яка виявляє агресію, однолітки частіше відкидають в дошкільному та молодшому шкільному віці, ніж у більш пізні періоди. Агресивні діти можуть бути популярні в групі однолітків, які підтримують агресивну поведінку або нейтральні до неї. Агресивній дитині зазвичай не становить труднощів знайти собі друзів серед таких же агресивних дітей.

Однак труднощі у стосунках з однолітками викликає не стільки наявність або відсутність агресії у дитини, скільки відсутність соціальних навичок. Сором'язливі і замкнуті діти часто відчувають труднощі в спілкуванні з однолітками, хоча це частіше проявляється вже в шкільному віці.

До чого призводять труднощі в спілкуванні з однолітками

Проблеми у взаєминах з однолітками часто приводять дитину до низької успішності і труднощів у навчанні. Наприклад, конфлікт з однолітками і неприйняття з їх боку можуть значно знизити мотивацію дитини до навчання. Діти, у яких в класі є друзі, як правило, більш мотивовані.

У довгостроковій перспективі такі проблеми призводять до поганої соціальної адаптації в підлітковому і юнацькому віці. Проблеми у взаєминах з однолітками можуть призводити до виключення зі школи, ранньої злочинності, емоційних проблем, депресії і тривожних розладів. Однак такий взаємозв'язок відносний, оскільки на емоційні проблеми підлітків можуть впливати і інші фактори (наприклад, особливості психіки або оточення). Проте проблеми у взаєминах з однолітками здатні погіршити вплив інших факторів. І навпаки, позитивні взаємини з однолітками знижують ризик появи у дитини різних емоційних проблем у майбутньому.

Особливе місце у відносинах дитини з однолітками займають відносини з братами або сестрами. Вони ближчі і триваліші, ніж будь-які інші відносини в її житті. Завдяки їм дитина вчиться розуміти емоції, думки, цінності і переконання іншої людини. Часті конфлікти з братами і сестрами можуть приводити в майбутньому до поганої соціальної адаптації дитини та навіть формувати у неї схильність до насильницької поведінки.

Як з цим боротися

Програми, розроблені для розвитку соціальних і емоційних навичок у дітей дошкільного віку, дають хороші результати протягом вже тривалого часу. Сьогодні в дитячих садках прийняті універсальні програми, у яких вихователь взаємодіє з усією групою одночасно, сприяючи розвитку у дітей соціальних навичок. Їх доповнюють корекційні програми, спрямовані на усунення існуючих проблем, які можуть привести до проблем в спілкуванні з однолітками.

Дослідження показують, що поєднання в процесі дошкільної освіти універсальних та індивідуальних програм сприяє оптимальному соціальному розвитку дітей. Універсальні програми створюють таку атмосферу в групі, у якій кожна дитина сприйнятлива до оточуючих. Це сприяє розвитку соціальних навичок.

У дитячому садку діти повинні розвинути ряд навичок, які допоможуть їм вливатися в компанії однолітків. Це навички спільної гри, мовні, комунікативні навички, розуміння емоцій інших людей, саморегуляція, контроль агресії, навички вирішення соціальних проблем тощо. Універсальні програми дошкільної освіти спрямовані на розвиток цих навичок, і їх застосування в дитячих садах демонструє хороші результати.

Ключові компоненти таких програм - навчання дітей молодшого віку навичкам спільної гри і спілкування, а також різні види групової роботи. Це виявилося ефективним для дітей з різними соціальними та поведінковими проблемами.

Щоб навчити позитивно спілкуватися з однолітками дітей з особливих груп (наприклад, дітей з інвалідністю), необхідно впроваджувати в систему дошкільної освіти спеціальні інклюзивні програми. Діти з інвалідністю потребують розробки індивідуальних і систематичних стратегій навчання для того, щоб розвинути соціальні навички. Головне в цьому процесі - забезпечити дитині взаємодію з однолітками, у яких соціальні навички розвинені.

Також до груп ризику належать діти з сімей з низьким соціально-економічним статусом, представники етнічних меншин тощо. У дошкільному віці ігрова діяльність є практично єдиним способом розвинути соціальні навички дітей. Коли вихователі коригують поведінку дітей у цьому процесі, це допомагає їм поліпшити взаємодію з однолітками. Спільні дії вихователів і батьків допомагають розвивати соціальні навички у дітей з різних культур і соціальних груп.

Можливо, це малюнок: дитина та танці


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь